Monday 28 November 2011

Pencapaian Azizul tak membimbangkan (29.11.2011)

PENCAPAIAN pelumba negara Azizulhasni Awang (gambar) di Kejohanan Siri Klasik Piala Dunia pertama di Astana, Kazakhstan dari 4 hingga 6 November lalu sememangnya sudah diduga.
Biarpun gagal mencipta sebarang keputusan membanggakan dalam acara kegemarannya, keirin, Azizul dilihat sudah mampu menyesuaikan diri dengan keadaan velodrom apabila menamatkan cabaran di tempat kedua di belakang Sergey Borisov.

Ketua jurulatih, John Beasley, dia tidak meletakkan sebarang sasaran untuk Azizul melakar impak sebaliknya cukup sekadar jika Azizul mampu mempamerkan kayuhan mantap.
“Seperti yang saya katakan, saya tidak meletakkan sasaran kepada Azizul pada penampilan pertamanya di Astana. Masih terlalu awal buat Azizul melakarkan kemenangan selepas berehat panjang.

“Pada penampilan kedua di Siri Piala Dunia Klasik di Cali juga begitu. Tapi kali ini mungkin ada peningkatan dari segi kayuhannya. Saya mahu dia memberikan persembahan terbaik dalam acara keirin dan juga pecut,” katanya.

Azizul menamatkan saingan di tempat kedua pada pusingan kelayakan acara keirin dan menduduki tempat ketiga acara Repechage.

Dia seterusnya menyertai Siri Piala Dunia Klasik kedua di Cali, Khamis ini sebelum berkunjung ke Beijing untuk mempertahankan emas dimenangi dalam acara keirin pada 13 hingga 15 Januari ini.

Olahragawan negara itu terpaksa berehat panjang akibat kecederaan kaki kerana tusukan kayu velodrom menembusi betis kakinya pada Februari lalu di Manchester.

Carta kedudukan Piala Dunia kini dikuasai oleh pelumba Jerman, Christos Volikakis diikuti Chris Hoy serta Sergey Borisov manakala Josiah Ng menduduki tempat keempat selepas mengumpul tujuh mata.

No comments:

Post a Comment