Monday 28 November 2011

Jeremy gagal (29.11.2011)

MASIH di takuk laItulah pencapaian pelayar negara, Jeremy Koo di Piala Monsun selepas tirai penutup edisi ketujuh kejohanan itu dilabuhkan di Pulau Duyong, kelmarin.ma.
Tersenarai di kedudukan 161 pelumba terbaik dunia, jurumudi pasukan Abdullah Chan - Koo Racing Team itu belum mampu untuk bersaing dengan pemegang kad Siri Jelajah Perlumbaan Kapal Layar Dunia (WMRT) yang bertanding di sirkit terakhir untuk musim ini di perairan Pulau Duyong.

Pelayar berusia 30 tahun itu layak ke Piala Monsun selepas menang pertandingan kelayakan peringkat kebangsaan bulan lalu.
Namun hasrat Jeremy untuk menang satu perlumbaan di Piala Monsun sebagai hadiah awal perkahwinannya gagal dicapai selepas tewas semua 11 perlumbaan pusingan awal, sama seperti tahun lalu apabila bertanding buat kali pertama di Piala Monsun.

Menurutnya, prestasi pasukan dianggotai Sean Ong, Looi Sing Yew, Fariz Sawal and Fauzi Mustaffa lebih memberangsangkan jika dibanding persembahan mereka musim lalu.

“Kami masih berada di tangga tercorot namun kali ini kami hampir memenangi dua perlumbaan menentang pelumba New Zealand, William Tiller dan pelumba Denmark, Jesper Radich.

“Tetapi selepas mendahului hampir satu pusingan, mereka berjaya meninggalkan kami di belakang semula kerana mempunyai kelebihan apabila berlumba ketika angin bertiup kencang,” katanya.

Jeremy berkata, hampir semua pasukan yang mengambil bahagian di Piala Monsun mempunyai berat badan terkumpul mencapai 430kg, iaitu berat maksimum bagi setiap pasukan untuk dibenarkan bertanding.

“Pasukan kami pula mempunyai berat badan terkumpul kurang daripada 350kg kerana saya seorang saja yang mempunyai berat badan 72kg, itupun selepas meningkatkan berat badan sebanyak 2kg beberapa minggu sebelum pertandingan bermula.

“Kami sebenarnya mempunyai kelebihan jika berlumba tanpa angin bertiup laju tetapi pasukan yang berat memiliki kelebihan di Piala Monsun kerana angin sering bertiup melebihi 15 knot dan adakalanya mencapai hampir 40 knot,” katanya. Bagaimanapun, Jeremy tetap pulang dengan RM50,000 sebagai hadiah tempat terakhir dan dia berjanji kembali semula ke Pulau Duyong untuk mencari kemenangan pertama yang diimpikannya itu.

Azam untuk pulang ke Pulau Duyong turut disuarakan pelayar Great Britain yang juga pemenang berganda kejuaraan dunia dan Piala Monsun, Ian Williams, yang mengetuai pasukan GAC Pindar.

Pelayar berusia 34 tahun itu sudahpun menjadi juara dunia tiga kali dan juara Piala Monsun dua kali namun dia masih bertekad untuk datang semula ke Pulau Duyong untuk meraih kejuaraan dunia kali keempat dan menang Piala Monsun buat kali ketiga tahun depan.

“Kami tidak bernasib baik kerana gagal berlumba cemerlang sepanjang dua tahun lalu namun tidak pernah putus asa dan kali ini, kami berjaya mengulangi kecemerlangan dikecapi pada 2007 apabila muncul juara dunia dan menjadi johan Piala Monsun di sini,” katanya.

Sementara itu, Pengarah T-Best Events Sdn Bhd, Datuk Wan Hisham Wan Salleh berkata, sebagai penganjur, dia berasa Piala Monsun kali ini paling menarik.

No comments:

Post a Comment