Tuesday 29 November 2011

Iktiraf kecemerlangan (30.11.2011)

JAGUH badminton, Datuk Lee Chong Wei dan ratu skuasy negara Datuk Nicol Ann David dinobat Olahragawan dan Olahragawati Pulau Pinang 2010 sekali gus mengulangi pencapaian cemerlang mereka selama tiga musim berturut-turut.
Kedua-dua atlet negara itu bagaimanapun tidak dapat hadir menerima anugerah itu daripada Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang Tun Abdul Rahman Abbas pada Majlis Anugerah Sukan 2010 di Tanjung Bungah, semalam.

Chong Wei yang diwakili abangnya, Lee Chong Eng, 36, tidak dapat hadir kerana menyertai kejohanan terbuka Macau minggu ini.


Lebih manis apabila dia turut menggondol Anugerah Perdana TYT Negeri Pulau Pinang 2010.

Sementara itu, Nicol yang diwakili bapanya, Desmond David, 64 terikat dengan latihan di Amsterdam dan dijadual berlepas pulang ke tanah air minggu depan.


Chong Wei dan Nicol, masing-masing membawa pulang piala pusingan, piala iringan, sijil penghargaan dan wang tunai RM3,000.




Anugerah Olahragawan Harapan pula diraih atlet badminton, Nelson Heg Wei Keat, 18, yang muncul naib juara acara beregu lelaki Kejohanan Badminton Remaja Dunia tahun lalu.

Atlet karate, Sek Jia Wen, 16, dianugerah Olahragawati Harapan 2010 atas kejayaannya memenangi pingat perak acara individu Remaja Kebangsaan ke-20 dan pingat emas acara berpasukan.


Mereka berdua masing-masing membawa pulang piala pusingan, piala iringan, sijil penghargaan, dan wang tunai RM2,000.

Anugerah Pasukan terbaik 2010 pula dimenangi Pasukan Karate bagi kategori lelaki dan wanita berdasarkan pencapaian mereka yang membanggakan dalam Kejohanan Hong Kong ke-10 (emas) dan Kejohanan Koi Dunia Greece ke-19 (emas).





No comments:

Post a Comment