Friday 6 January 2012

Federer, Nadal makin berbisa (6.1.2012)

DOHA: Roger Federer dan Rafa Nadal berada di landasan tepat untuk bertemu di final ATP musim apabila kedua-dua pemain itu mara ke suku akhir Terbuka Qatar, semalam.
Federer penyandang rekod grand slam dari Switzerland mempamerkan aksi cantik dan mengagumkan untuk melakar kemenangan kedua apabila menewaskan pemain kelayakan dari Slovenia, Grega Zemlja, 6-2, 6-3 hanya dalam tempoh satu jam.

Nadal juara Terbuka Perancis dari Sepanyol mempamerkan aksi lebih hebat berbanding perlawanan pertamanya untuk menundukkan Denis Gremelmayr, pemain kidal dari Jerman 6-2, 6-2.
Beraksi lebih banyak perlawanan rali yang sukar, dia memerlukan tempoh lebih dari setengah jam berbanding Federer.

Walau bagaimanapun Nadal melakukan tugas dengan baik untuk mencapai objektif tahun barunya dengan beraksi lebih agresif selain menggunakan kepala raket yang lebih berat.

“Saya turut cuba untuk mengembalikan servis yang lebih baik,” katanya.
“Perkara paling teruk yang saya lakukan tahun lalu adalah pukulan balas. Saya gembira dengan pukulan balas saya hari ini (semalam).

“Beberapa perkara berlaku dengan baik. Saya merasa selesa dengan keberatan raket yang digunakan dan ia amat penting. Federer bermula dan menamatkan perlawanan dengan pantas.
Dia mendahului 3-1 dan selepas menyelamatkan dua break point pada perlawanan ketujuh, dia kembali mengukuhkan kedudukan dengan pukulan lebih tepat untuk meraih 14 mata berturut-turut.

Dia ditanya bagaimana cara dia berjaya mengatasi keadaan cuaca yang sering berubah-ubah dan mempamerkan aksi mengagumkan dia berkata: “Jangan kecewa.” “Saya menjadi seorang yang sangat emosi ketika masih muda tapi selepas membesar di Switzerland apabila kami tidak dapat melihat keadaan cuaca berangin seperti itu dan kami kemudiannya lebih banyak bermain di dalam bangunan.

“Memang sukar untuk belajar bermain dalam keadaan cuaca berangin. Tapi saya banyak menjalani latihan di tempat yang berangin dan itu tidak lagi mengganggu saya.

Lawan Federer seterusnya Mikhail Youzhny, salah seorang daripada bekas rakan sepelatihnya.

Manakala Nadal akan menentang Andreas Seppi, pilihan kelapan dari Itali yang menewaskan pemain Sepanyol Guillermo Garcia-Lopez, 7-5, 6-3. - AFP

No comments:

Post a Comment