Friday 6 January 2012

Jayabalan harap sampel B doping anak buah negatif (6.1.2012)

MASIH ada sekelumit harapan ditanam jurulatih kuartet negara, K Jayabalan agar sampel B doping yang diuji di India membabitkan atlet bimbingannya negatif.
Biarpun harapan itu sangat tipis, beliau enggan berputus asa kerana sedar kesilapan itu akan memusnahkan karier anak didiknya.

Mengakui kecewa kerana perkara sebegini tidak pernah berlaku selepas hampir 30 tahun membimbing atlet olahraga, Jayabalan kini mengambil pendekatan tunggu dan lihat dan hanya akan tampil memberi penjelasan selepas keputusan ujian itu diumum, minggu depan.
Daripada digelar ‘zero’ dan bergelar ‘hero’ kuartet 4x400m yang meraih emas di Sukan Sea November lalu sekali lagi berdepan ranjau apabila salah seorang daripada anggotanya dikatakannya positif ujian doping.

“Saya tidak tahu sama ada mahu percaya atau tidak kerana langsung tidak dimaklumkan berhubung perkara itu.

“Saya sangat sedih dan kecewa kerana tidak menyangka perkara ini boleh terjadi. Mereka berkerja keras dan banyak berkorban untuk sampai ke tahap ini.
“Saya tidak boleh menggambarkan betapa kecewanya saya saat ini. Ketika mereka menelefon saya untuk memaklumkan kemenangan di Palembang, sayalah yang paling gembira. “Tapi kini sayalah yang paling sedih. Mereka masih muda. Masih banyak yang mahu dikejar dan banyak perancangan dan persiapan ke Sukan Asia akan terjejas untuk atlet-atlet ini,” katanya yang pernah membimbing atlet seperti Datuk Paduka Mumtaz Jaafar, Nordin Jadi dan ramai lagi atlet.

Jayabalan yang berusia 65 tahun berkata, apa yang terjadi akan memusnahkan masa depan atlet ketika mereka berada di puncak kejayaan.
Hingga semalam, Presiden Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM) Datuk Seri Shahidan Kassim dan timbalannya, Datuk Karim Ibrahim gagal dihubungi untuk memberi penjelasan.

Kejayaan kuartet itu terhasil daripada usaha keras tiga jurulatih - Jayabalan yang dibantu Hambri Mahat dan S Thambu Krishnan namun dengan apa yang terjadi, Jayabalan berkata biarlah dia menggalas tanggungjawab itu sepenuhnya.

Jayabalan bagaimanapun tidak mahu perkara ini diperbesarkan dan tidak mahu memberi komen lanjut hingga keputusan dikeluarkan.

Selasa lalu, dua atlet negara yang meraih pingat pada temasya Sukan Sea Indonesia, November lalu menerusi acara olahraga dan angkat berat, didapati positif ujian doping sampel A. Perkara itu disahkan Setiausaha Kehormat Majlis Olimpik Malaysia (MOM), Datuk Sieh Kok Chi yang bagaimanapun enggan memaklumkan identiti atlet terbabit sehingga keputusan sampel B diketahui minggu depan dengan surat bertarikh 21 Disember 2011 sudah dikeluarkan kepada dua persatuan itu.

No comments:

Post a Comment