Sunday 8 January 2012

Peluang terhidang (8.1.2012)

JAGUH badminton nombor satu dunia, Datuk Lee Chong Wei memulakan tahun baru dengan final impian apabila bertemu musuh ketatnya, Lin Dan di final Terbuka Korea, hari ini selepas mereka menundukkan lawan masing-masing di separuh akhir, semalam.
Chong Wei memastikan langkah penuh bergaya untuk bertemu pemain China yang digelar ‘Super Dan’ apabila mudah menundukkan seorang lagi pencabar negara itu, Du Pengyu 21-8,21-13 dalam aksi separuh akhir.

Pengyu nyata menjadi ‘makanan’ pemain negara yang hanya memerlukan 37 minit untuk menewaskan ranking ke-11 dunia itu sekali gus mengekalkan rekod tanpa kalah selepas bertemu lima kali.
Laluan Lin Dan ke final juga tidak menghadapi banyak masalah apabila pemain Jepun, Sho Sasaki yang dihadapinya petang semalam mudah dijinakkan, 21-16, 21-14.

Kemenangan Chong Wei secara tidak langsung memudahkan laluannya untuk membuka buku baru tahun ini dengan meraih gelaran juara selepas prestasi tidak menentu pada hujung tahun lalu mula merisaukan banyak pihak.

Apatah lagi lawan yang menantinya adalah Lin Dan yang sentiasa dianggap sebagai penghalang utama untuk misi penting meraih pingat emas Olimpik pertama negara pada Sukan Olimpik London yang bakal bermula 27 Julai ini.

Dalam perlawanan lain semalam, beregu lelaki nombor satu dunia dari China, Cai Yun-Fu Haifeng tidak berdepan masalah untuk menyingkirkan beregu Korea, Ko Sung Hyun-Yoo Yeon Seung, 21-13, 21-14.

China memastikan pertemuan senegara di final apabila Wang Shixian bakal bertemu Jiang Yanjiao dalam acara perseorangan wanita selepas menewaskan lawan masing-masing. Lebih mengejutkan Yanjiao menewaskan pilihan utama kejohanan, Wang Yihan untuk tiket ke final.

Beregu wanita mereka, Qiao Ting, Zhao Yunlei pula menewaskan beregu Korea, Jung Kyung Eun-Kim Ha Na, 24-26, 21-5, 21-13. Mereka bagaimanapun akan menentang satu lagi beregu tuan rumah, Ha Jung Eun/Kim Min Jung di final.

Sementara itu, beregu campuran tuan rumah, Lee Yong Dae-Ha Jung Eun turut melangkah ke final selepas menewaskan beregu Russia, Alexandr Nikolaenko-Valeri Sorokina, 21-18, 21-15.

No comments:

Post a Comment