Friday, 6 January 2012

Peterhansel pamer belang kuasai peringkat keempat (6.1.2012)

CHILECITO, Argentina: Legenda Rali Dakar dari Perancis, Stephane Peterhansel muncul pendahulu kategori kereta kelmarin selepas memenangi pusingan keempat dengan jarak sejauh 326 kilometer dari San Juan ke Chilecito.
Pemandu berusia 46 tahun itu yang juga pemenang enam kejuaraan motosikal Dakar dan tiga kejuaraan kategori kereta, melalui hari yang malang pada Selasa lalu selepas tayarnya pancit sebanyak dua kali tetapi sehari selepas itu, nasib tidak memihak pula kepada juara bertahan dari Qatar, Nasser Al-Attiyah.

Pemandu berusia 31 tahun itu terjatuh selepas mengharungi laluan sejauh 288km dan hanya kembali beraksi selepas berhenti selama 15 minit. Ketika Nasser berdepan masalah itu, Peterhansel menamatkan perlumbaan dengan kelebihan catatan masa 5 minit 19 saat, di depan pemandu dari Argentina, Orlando Terranova sementara pemandu Toyota dari Afrika Selatan, Giniel De Villiers ketiga. Juara bertahan kategori motosikal, Marc Coma memenangi perlumbaan sekali gus membalas semula hari yang agak malang pada Selasa lalu selepas terpaksa melepaskan kedudukan keseluruhan. Penunggang berusia 35 tahun yang menunggang jentera KTM itu menamatkan perlumbaan dengan kelebihan 2 minit 2 saat, di depan seteru utama, Cyril Despres dari Perancis yang masih kekal sebagai pendahulu keseluruhan. - AFP

No comments:

Post a Comment