Friday 6 January 2012

Habuan RM1j? (6.1.2012)

SKUAD bawah 23 tahun negara yang membawa pulang ‘ibu emas’ Sukan Sea dari Jakarta November lalu bakal menerima habuan terbaru apabila cadangan pemberian insentif RM 1 juta Telekom Malaysia (TM) bakal dikemukakan kepada Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Sultan Ahmad Shah sedikit masa lagi.
Menurut Setiausaha Agung, Datuk Azzuddin Ahmad, draf cadangan pemberian insentif itu sudah lengkap dan hanya menunggu kelulusan Sultan Ahmad Shah yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kewangan FAM.

“Kami sudah membuat cadangan mengenai insentif itu dan akan diserahkan kepada Tuanku untuk mendapat perkenan terlebih dulu. Ketika ini Tuanku masih lagi berada di luar negara, selepas Tuanku pulang, perkara ini akan dimaklumkan kepadanya,” katanya.
Azzuddin berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Ketua Pegawai Pemasaran TM, Datuk Rozalila Abdul Rahman yang disiarkan Arena Metro semalam bahawa syarikat peneraju jalur lebar serta maklumat dan komunikasi itu tidak mempunyai masalah untuk menyumbangkan peruntukan insentif RM 1 juta kepada skuad juara Sukan Sea kendalian Ong Kim Swee.

Bagaimanapun Rozalila berkata, peruntukan menerusi perjanjian sebagai Rakan Rasmi Pasukan Bola Sepak Kebangsaan, 8 Julai lalu itu hanya akan disalurkan selepas mendapat persetujuan FAM.

Ini kerana FAM perlu membuat keputusan sama ada skuad muda negara itu layak menerima insentif itu yang pada mulanya dikhaskan untuk skuad senior sekiranya menjuarai Piala Suzuki AFF selepas ini.
Butiran cadangan FAM itu bagaimanapun enggan dijelaskan secara terperinci oleh Azzuddin.

“Saya tidak boleh beritahu kerana ini membabitkan hal dalaman FAM bersama penaja (TM), eloklah tunggu pengumuman rasmi mengenai insentif itu nanti,” katanya.
Jika segalanya berjalan lancar, skuad B-23 negara bakal menerima habuan tambahan selepas menerima RM30,000 setiap seorang daripada Sultan Ahmad Shah atas usaha keras mempertahankan pingat emas yang dimenangi di Laos 2009.

Pada final di Jakarta, Malaysia menewaskan pasukan tuan rumah menerusi penentuan sepakan penalti 4-3 selepas terikat 1-1 dalam aksi yang berlarutan selama 120 minit.

No comments:

Post a Comment