Friday 6 January 2012

Namibia guna CAS singkir Burkina Faso (6.1.2012)

JOHANNESBURG: Cubaan Namibia menyingkirkan Burkina Faso pada saingan Piala Negara-Negara Afrika bermula hari ini di Mahkamah Timbang-Tara untuk Sukan (CAS) di Lausanne.
Burkina meraih kemenangan meyakinkan pada pusingan kelayakan untuk menempah tiket ke kejohanan itu yang berlangsung pada 21 Januari hingga 21 Februari di Gabon dan Equatorial Guinea tapi pegawai Namibia percaya Burkina berjaya melepasi pusingan itu selepas membariskan pemain yang tidak layak untuk bermain.

Status pemain pertahanan kelahiran Cameroon dan menetap di Republik Czech, Herve Zengue masih diragui selepas Burkina mendakwa Zengue mendapat kerakyatan selepas berkahwin dengan wanita tempatan.
Zengue bermain kedua-dua perlawanan menentang Namibia yang menyaksikan Burkina Faso menang 4-0 di Ouagadougou dan 4-1 di Windhoek sekali gus layak ke kejohanan itu dengan diundi dalam Kumpulan B bersama pasukan pilihan, Ivory Coast, Angola dan Sudan. Tetapi Namibia mendakwa, peraturan Fifa hanya membenarkan pemain bertukar mewakili negara lain jika kedua-dua ibu bapa atau datuk dan neneknya dilahirkan di negara itu atau pemain terbabit sudah bermastautin sekurang-kurangnya selama lima tahun. Meskipun Zengue tidak memenuhi kriteria itu, Konfederasi Bola Sepak Afrika (CAF) sudah menolak dua rayuan Namibia kerana kesilapan teknikal cara bantahan itu diserahkan. Jurulatih Burkina Faso, Paulo Duarte menggugurkan Zengue daripada skuad sedia ada untuk saingan Piala Negara-Negara Afrika meskipun dia menyenaraikan tiga pemain kelahiran Ivory Coast.

Pegawai CAF terus membisu mengenai rayuan kepada CAS sementara Namibia berkata jika cubaan mereka berjaya, mata daripada pusingan kelayakan ketika menentang Burkina Faso perlu diberikan kepada mereka. - AFP

No comments:

Post a Comment