Friday 6 January 2012

Pengajaran buat United (6.1.2012)

LONDON: Newcastle membuatkan Manchester United menanggung kekalahan Liga Perdana kali kedua berturut-turut semalam sekali gus memberikan sedikit kelebihan cukup bermakna buat Manchester City dalam perebutan kejuaraan.
Gol menerusi Demba Ba, Yohan Cabaye dan jaringan sendiri Phil Jones menghadiahkan kemenangan 3-0 untuk Newcastle di St James Park yang mengakibatkan United terlepas peluang berkongsi mata dengan City di tangga teratas liga.

Kekalahan itu bermakna United yang tumpas kepada Blackburn di Old Trafford pada aksi minggu lalu kini ketinggalan tiga mata di belakang City selepas pendahulu liga itu mengalahkan Liverpool 3-0 di Eastlands, kelmarin.
“Mereka memperoleh dua gol menarik yang meletakkan mereka dalam kedudukan selesa dan sukar untuk dikalahkan,” kata pengurus United, Sir Alex Ferguson.

“Kami mempunyai peluang dan kini City pula yang memperoleh kelebihan. Kami biasanya tidak akan tewas dua perlawanan berturut-turut tambahan pula kami mempunyai beberapa pemain utama semula.

“Ia bukan masanya untuk menekan butang panik, kami mempunyai pengalaman berdepan situasi sebegini. Kami perlu kembali memperbaiki prestasi untuk meraih kemenangan semula.” Pada babak pertama, kedua-dua pasukan mencipta peluang dengan tandukan penyerang Dimitar Berbatov terkena tiang pada minit ke-15 manakala rayuan Newcastle untuk mendapat sepakan penalti tidak diendahkan pengadil, Howard Webb selepas Rio Ferdinand dijatuhkan oleh Ba.
Kebuntuan akhirnya terlerai di minit ke-33 apabila sepakan jauh penjaga gol Newcastle, Tim Krul menemui Shola Ameobi yang kemudian mengumpan kepada Ba yang melakukan voli menewaskan Anders Lindegaard.

Gol kedua pasukan tuan rumah hadir menerusi sepakan percuma Cabaye yang melencong ke penjuru gawang Lindergaard yang diturunkan menggantikan penjaga gol utama, David De Gea.
Rooney yang diketepikan atas masalah disiplin ketika tewas di tangan Blackburn oleh Ferguson sekali lagi menerima tamparan hebat apabila digantikan 15 minit sebelum permainan tamat.

United tambah derita di penghujung permainan apabila sepakan Krul mengelirukan pertahanan lawan sehingga menyebabkan Jones tertanduk ke gawang sendiri menjadikan kedudukan 3-0. - AFP

No comments:

Post a Comment