Friday 6 January 2012

Penentuan jaguh Manchester (6.1.2012)

LONDON: Persaingan merebut gelaran Liga Perdana diketepikan seketika hujung minggu ini dengan Manchester City dan Manchester United menentukan siapa yang berhak bersuara apabila bertemu dalam pusingan ketiga Piala FA, Ahad ini.
Pembalasan pastinya berada dalam minda pengurus United, Alex Ferguson dengan pertemuan hampir tiga bulan lalu dalam liga menyaksikan City mengejutkan jirannya 6-1 di Old Trafford.

Pertemuan di gelanggang City, Stadium Etihad juga adalah ulangan separuh akhir musim lalu apabila City menang dengan keputusan 1-0 sebelum meraih gelaran utama selepas 35 tahun dengan menewaskan Stoke City di final.
Musim cuti yang sibuk menyaksikan kedudukan pasukan berdepan kejutan apabila United tewas dua kali dalam lima hari kepada pasukan yang sedang bergelut, Blackburn di laman sendiri diikuti Newcastle United pada awal pagi semalam.

City pula ditewaskan menerusi gol lewat Sunderland namun aksi pertengahan minggu menyaksikan mereka menewaskan Liverpool 3-0 bagi membantu mereka mengekalkan kelebihan tiga mata di puncak liga.

Kejayaan City meledak enam gol pada 23 Oktober yang juga kekalahan terburuk United di laman sendiri sejak 1955, meletakkan mereka lima mata berada di puncak dan Ferguson menggambarkan ia adalah “hari terburuknya”. - Reuters Mancini berkata pemain tengah itu yang menjaringkan gol dan mencipta peluang kepada gol lain ketika mencatatkan kemenangan ke atas Liverpool pada Selasa, tidak boleh diganti.
“Saya cuba mencari pemain lain namun tiada Yaya yang lain dalam skuad ini,” kata Mancini. “Ia adalah kehilangan yang besar dan akan menjadi sukar kerana dia adalah pemain yang penting untuk kami dengan banyak perlawanan yang menanti.” -Reuters

No comments:

Post a Comment