Sunday 8 January 2012

Jika Saya Bukan Atlet: Siti Safiyah teroka angkasa (8.1.2012)

Juara Masters Ranking Dunia 2009, Siti Safiyah Amirah Abdul Rahman teringin untuk menawan angkasa lepas dan bertemu makhluk asing di Marikh.
SOALAN (S): Jika anda bukan atlet, apakah karier yang mungkin anda pilih ketika ini? 
SITI SAFIYAH (SS): Sejak kecil lagi, impian saya ingin menjadi angkasawan. Saya meminati apa saja mengenai planet dan galaksi. Ketika itu saya memiliki buku mengenai angkasa lepas dan sering menonton rancangan mengenainya.

Malah ketika ini saya masih berminat membaca mengenai planet.

Ketika masih kecil saya terfikir, kalaulah saya boleh menjadi wanita Malaysia pertama menjadi angkasawan.


S: Jika berpeluang menjadi angkasawan, ke mana anda mahu mengembara?

SS:
 Saya teringin ke Marikh. Ada orang kata, di Marikh ada hidupan lain. Saya tidak fikir ada manusia pernah sampai ke planet itu.


S: Anda percaya wujudnya makhluk asing?

SS:
 Mungkin ada. Mungkin mereka datang dari galaksi lain.


S: Sekiranya dapat ke angkasa lepas, apa tiga barang yang mungkin Siti bawa bersama?

SS:
 Saya akan membawa komputer riba kerana takut bosan di sana, bantal kerana mungkin saya sukar tidur dan kamera supaya saya boleh mengambil gambar yang cantik dari angkasa lepas.


S: Apakah perkara yang menjadi minat anda selain bersukan?

SS: 
Saya mempunyai banyak hobi antaranya belajar pelbagai bahasa. Ketika ini saya mendalami bahasa Jepun dan Korea dan selepas ini saya ingin belajar bahasa Cina pula.

Jika ada masa lapang, saya juga minat menari. Saya menyertai kumpulan tarian K-Pop yang diberi nama 10 Minute Crew dan sering menyertai pertandingan tarian K-Pop selain persembahan dalam acara tertentu.

Kumpulan ini dianggotai enam ahli termasuk seorang lagi atlet bowling kebangsaan, Siti Syazwani.

Antara kumpulan K-Pop yang memberi inspirasi kepada persembahan kami adalah U-Kiss, Infinite, Super Junior dan T-Ara.


S: Masih adakah impian anda yang belum dicapai?

SS:
 Semuanya sudah tercapai menerusi penyertaan dalam sukan bowling. Cuma apa yang saya harapkan dapat memperbaiki prestasi pada tahun depan dan bangkit seperti pada 2009. Penyakit tiroid yang dialami sedikit sebanyak memberi kesan terhadap prestasi saya.


S: Berada di luar negara bukan sesuatu yang asing dalam kehidupan atlet tetapi negara manakah menarik minat anda untuk bercuti.

SS:
 Jepun. Saya sukakan suasana yang indah dan bersih, segala-galanya nampak tersusun. Paling cantik ialah pada musim bunga, apabila bunga sakura mula kelihatan.


S: Apakah barang yang selalu anda beli ketika berada di luar negara?

SS:
 Jika ke Eropah, saya suka membeli beg tangan tetapi saya lebih meminati barangan unik jika ke negara Asia. Saya suka mengumpul barangan yang saya fikir unik.


S: Buku terbaru yang anda baca?

SS: 
Out, karya penulis Jepun, Kirino Natsuo. Ia sebuah cerita berunsur suspens thriller dan saya memang meminati cerita seperti ini.


S: Satu soalan serius. Ramai yang mengaitkan pembabitan sebagai atlet hanya untuk memburu ganjaran. Apa pandangan anda?

SS: 
Dalam sukan bowling, ganjaran yang diterima tidaklah semewah sukan lain tetapi sekurang-kurangnya ganjaran yang diterima menaikkan semangat atlet untuk terus menampilkan kecemerlangan pada aksi seterusnya. Memandangkan mereka mengharungi karier sebagai atlet, mungkin soal ganjaran dilihat satu aspek yang cukup penting juga dalam kehidupan.

No comments:

Post a Comment