Friday 29 July 2011

Jadi bandaraya sukan (29/7/2011)

Bakal pusat perkembangan industri sukan elak stadium jadi gajah putih

BUKAN sekadar menjadi tumpuan pada kejohanan tertentu, Kompleks Sukan Negara di Bukit Jalil bakal ‘dihidupkan’ menjadi bandaraya sukan yang akan menjadi tumpuan kepada industri sukan di negara ini. 

Seiring dengan pelancaran Tahun Industri Sukan 2011/2012 semalam, Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata cadangan bandar sukan itu dikemukakan kepada Unit Perancangan Ekonomi (EPU) dan diharap mampu dilaksanakan segera.
Katanya, bandar sukan itu nanti bakal menjadi pusat perkembangan industri sukan di mana segala perkhidmatan atau barangan berkaitan sukan akan ditempatkan di situ.


“Kita tidak mahu stadium dilihat sebagai ‘gajah putih’ dan melihatnya daripada perspektif yang berbeza. Bendanya (stadium) sudah ada tetapi kita tidak menjana keuntungan sepenuhnya daripada itu lagi. 

“Jika berjaya model (di Bukit Jalil), kita boleh membawa contoh itu kepada kerajaan negeri pula untuk menjadikan stadium masing-masing sebagai pusat keuntungan,” katanya. 

Shabery berharap pelancaran itu mampu memberi pendedahan dan ilmu menjadikan negara sebagai negara industri sukan pada 2020.

No comments:

Post a Comment