Saturday 30 July 2011

Masih ada sinar (30/7/2011)

Rajagobal harap pemain muda tidak dipisahkan untuk misi Piala Asia 2015 

IBARAT hempedu, kekalahan me­­mang sukar ditelan. Apatah lagi jika tewas di tangan musuh tradisi, Singapura yang selama ini menjadi ukuran kemajuan pembangunan sukan bola sepak di kedua-dua negara.
Skuad ke­­bang­­­­­­­saan ken­­dalian Datuk K Rajagobal yang turun dengan reputasi sebagai juara Asia Tenggara apabila menjuarai Sukan SEA 2009 dan Piala AFF Suzuki 2010, tersingkir di tangan Singapura de­ngan agregat 4-6, selepas tewas 5-3 dan seri 1-1 pada pu­singan kedua kelayakan Piala Dunia 2014.


Namun di sebalik kegagalan itu, ada sinar baru buat bola sepak negara kerana rata-rata pemain kebangsaan yang beraksi pada perlawanan itu masih muda dan boleh beraksi untuk tempoh sekurang-kurangnya 10 tahun lagi, sedangkan Singapura hanya berharap kepada lima tonggak import yang mungkin mampu bertahan sehingga tamat pusingan kelayakan ini. 

“Kita perlu lihat perkembangan ini sebagai langkah positif untuk bola sepak negara,” kata Rajagobal. “Selepas menjuarai dua kejohanan peringkat Asia Tenggara, sasaran seterusnya tentulah peringkat Asia. 

“Sebab itu saya sering tekankan, sasaran utama ialah melayakkan diri untuk beraksi di Piala Asia 2015, sambil mengekalkan kejuaraan di peringkat Asia Tenggara - itu sasaran paling rea­listik selepas berjaya menamatkan kemarau kejuaraan di rantau ini. 

“Sebagai jurulatih, saya berbangga melihat perkembangan pemain muda ini di mana saya sudah lama bersama mereka. Kegagalan layak ke pusingan ketiga Piala Dunia adalah satu pengalaman baru buat mereka, dan ini adalah proses pembelajaran yang baik. 
“Sekiranya saya tidak menjadi jurulatih lagi, saya harap kumpulan pemain ini tidak dipisahkan.” 

Menurut Rajagobal, walaupun saingan kelayakan Piala Dunia kali ini bukan sasaran utamanya, peluang yang ada tetap digunakan sebaik mungkin oleh anak buahnya. 

“Mereka sudah berusaha sedaya upaya, tetapi apabila kita melakukan kesilapan, kita terpaksa menanggung akibatnya,” kata Rajagobal merujuk kepada kesilapan yang dilakukan benteng pertahanan dalam perlawanan pertama di Stadium Jalan Besar dan gol penyamaan Singapura di Stadium Nasional Bukit Jalil. 

Apa yang mengharukan Rajagobal adalah perubahan dalam senario bola sepak negara terutama pertambahan jumlah pemain berpotensi untuk mewakili negara serta kepulangan puluhan ribu penyokong ke stadium untuk memberi sokongan padu kepada skuad kebangsaan. 

“Ini titik tolak yang bagus untuk bola sepak negara. Semakin ramai pemain diberi pendedahan di peringkat antarabangsa, semakin berkualiti pasukan kebangsaan kita. Sokongan terhadap mereka juga tidak boleh berhenti setakat ini,” kata Rajagobal. 

No comments:

Post a Comment