Tuesday 31 May 2011

Nafi FIFA hadapi krisis (01/06/2011)

Valcke sangkal dedahkan ada unsur rasuah dalam bidaan Qatar 2022

ZURICH: Presiden FIFA, Sepp Blatter yang menghadapi skandal rasuah semakin parah termasuk dakwaan Qatar ‘membeli’ hak penganjuran Piala Dunia 2022, menafikan berlakunya krisis dan menggambarkan ia sebagai masalah dalaman badan induk itu.

Blatter memulakan minggu yang menyaksikannya dia sepatutnya diundi semula sebagai presiden dengan penuh garang, mengecam media kerana bersikap biadap dan memberikan sokongan secara terbuka kepada Qatar.
Setiausaha Agung FIFA, Jerome Valcke sebelum itu mengeluarkan kenyataan menafikan kononnya dia yang mendedahkan ada unsur rasuah dalam bidaan Qatar 2022.

Tatkala semua perbualan di ibu pejabat FIFA berkisar mengenai rasuah yang menjurus ke arah krisis paling teruk yang pernah dialami sukan itu, Blatter berkata, organisasinya hanya menghadapi masalah dalaman yang boleh diselesaikan.

Ia tidak terasa pada awalnya apabila Presiden CONCACAF, Jack Warner memaklumkan mengenai kandungan emel Valcke yang mencetuskan persoalan sama ada Mohamed Hammam, yang berhasrat bertanding menentang Blatter, merasakan dia boleh membeli jawatan presiden itu seperti Qatar “membeli" Piala Dunia.

Qatar mengeluarkan penafian terhadap sebarang salah laku dan Valcke kemudian menjelaskan dia hanya bermaksud kekuatan kewangan rantau Teluk itu membolehkan Qatar melancarkan kempen lobi yang efektif.

Qatar menerima sokongan tambahan daripada Blatter pada sidang akhbar dramatik kelmarin, dengan presiden itu berkata FIFA tidak menerima sebarang bukti wujudnya isu dalam kaedah pemilihan tuan rumah Piala Dunia 2018 dan 2022.
Blatter, warga Switzerland berusia 75 tahun yang menerajui badan induk bola sepak dunia itu sejak 1998 yang menyaksikannya dia mampu menggandakan pendapatan FIFA menerusi penjualan hak siaran televisyen dan penajaan, menang tanpa bertanding pada pemilihan hari ini berikutan penarikan diri Hammam, Ahad lalu, beberapa jam sebelum warga Qatar itu digantung bersama-sama Warner kerana tuduhan Hammam membayar delegasi dari Caribbean AS$40,000 (RM120,000) untuk mengundinya.

Blatter berkata, dia kesal dengan dakwaan itu tetapi berkata masalah itu boleh diselesaikan secara dalaman.

“Bola sepak tidak berada dalam krisis,” kata Blatter. “Bola sepak berada dalam keadaan bermasalah tetapi ia boleh diselesaikan dalam keluarga kami.” – Reuters 

No comments:

Post a Comment