Monday 16 May 2011

Menang peringkat 9, rampas jersi pendahulu (17/05/2011)

ETNA: Pelumba Sepanyol yang mewakili pasukan Saxo Bank, Alberto Contador membuktikan dia wajar dianggap pilihan untuk menjuarai Giro d’Italia tahun ini apabila mempamer henjutan mendaki cemerlang ketika memenangi peringkat kesembilan dan jersi merah jambu selaku pendahulu keseluruhan. 

Juara 2008 itu meluru meninggalkan kelompok pelumba pada pendakian curam sejauh 20 kilometer (km) di gunung berapi Etna, dengan tiada pencabar berupaya mengekorinya.


Meninggalkan pencabar terdekatnya dari pasukan Androni, Jose Rujano dari Venezuela tatkala perlumbaan berbaki 1.5 km, Contador meraih kemenangan peringkat pertama buat dirinya di Giro dengan menjulang tangannya dan wajah tersenyum lebar.


“Hari ini hari paling penting dan saya membuka jurang yang agak luas,” kata pemenang Tour de France tiga kali itu. 

“Kaki saya berkayuh dengan selesa dan saya perlu melakukan serangan.” 

Rujano menduduki tempat kedua, tiga saat di belakang, manakala pemenang Giro d’Italia 2000, Stefano Garzelli (Acqua) mendahului kelompok lima pelumba yang mengejar, berada 50 saat di belakang. 

Penyarung jersi pendahulu sejak tiga peringkat lalu, Pieter Weening (Rabobank) ketinggalan lebih enam minit. 
Contador mendahului perlumbaan dengan perbezaan 59 saat di depan Kanstantsin Sivtsov dari Belarus yang mewakili HTC-Highroad. 

“Satu-satunya kebimbangan sebenar saya ialah tiupan angin kencang, tetapi apabila melihat (pencabar Michele) Scarponi (Lampre) menghadapi masalah, saya tahu saya perlu terus mencuba,” kata Contador. 

“Saya mahukan kemenangan di puncak gunung berapi ini dan inilah peluang saya.” – Reuters 

No comments:

Post a Comment